2010. április 17., szombat

Tragédiák

Este megnéztem a Katyń c. Andrzej Wajda filmet. Szívszorítóan lebilincselő film a lengyelek nagy tragédiájáról.
Most a gondolataimban pár percnyi másik filmrészlet egy dokumentumfilmből is helyet foglal, amit délelőtt láttam a TV-ben véletlenül egy lengyel csatornán.
Az áldozatok hozzátartozói közül egy idős pár elmélyülten keresi valaki emlékét, aki itt lőttek agyon a katyni erdőben. Megsimogatják a fatörzseket, tétován mászkálnak. Majd az idős hölgy lehajol, és egy nagyon apró kék virágot letép.Bütykös ujjaival átpörget egy bibliát, és a virágot nagyon óvatosan beleteszi. Utána még óvatosabban összecsukja.
Az idős férfi simogatóan belemarkol a földbe, felemel egy marékkal, az ujjaival morzsolgatva tanulmányozza. Zacskót vesz elő, beleteszi a maréknyi földet, a zacskó sarkába rázogatja, és gondosan egy bogot köt rá. Zsebre teszi.
Ennyi, amit sajátjuknak mondhatnak az emlékeken és az igazság keresésén kívül.
Most, hogy láttam Wajda filmjét, ezek a percek is szorosan összekapcsolódnak vele. Az idős ember arca is, aki miután zsebre tette a földet, merengve néz a fák közé.
Inkább befelé néz.
Nem tudom, hogy a múltat vagy a jövőt kutatja...

8 megjegyzés:

  1. Sajnos nem tudtam megnézni tegnap ezt a filmet. Köszönöm, hogy leírtad. Amint tudom megnézem.

    VálaszTörlés
  2. Sajnos én sem láttam a filmet, de ahogy leirtad, szivfájditóan gyönyörü, és sajnos igaz történet. Ahogy lehet én is szeretném megnézni.

    VálaszTörlés
  3. Az én családom minden tagja becsomagolt egy marok hazai földet abba a kis motyóba, amivel Erdélyből elmenekültek. Így itt, otthoni földben (is) nyugszanak

    VálaszTörlés
  4. A kelet kultúráknak mindig is sajátja volt a népírtás.

    VálaszTörlés
  5. Éppen a megtört emberek azok, akik a 'javítás' mestereivé válnak.

    VálaszTörlés
  6. Kósza: a nyugatiak meg tőlük tanulták? Tanulékonynak tűnnek.

    VálaszTörlés
  7. Perenne, a nyugatiak racionális alapon írtják a népeket, keleten ez valahogy sokkal természetesebb.

    VálaszTörlés
  8. Aztán az egyik a másikra keni a gaztettet, mint ahogy a katyni mészárlás esetében is így volt.

    VálaszTörlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu