2011. június 29., szerda

Lassítók

Aki olvasta Petrik Adrien ismert könyveit: az Asszony és háza valamint a Másik kert c. képes örömforrásokat az tudja mi az, hogy "lassító". A könyvek végén külön ír róluk. Minden, ami a napi rohanásban megállásra ösztönöz, megnyugvásra, életélvezetre, egymásra, önmagunkra figyelésre, tűnődésre sarkall, amire időt fordítunk. Gyertyák, vízipipa, szotyola, tökmag evés, teázás, kávézás, a kandiscukor lassú élvezete, kutyák, macskák figyelése,  Vasárnap összegyűltünk, ettünk ittunk, beszélgettünk. A fiúk egy általam is jól ismert régi barátja is eljött, 5-en voltunk.
M. és a fiúk nem hallottak Petrik Adrienről, bár egyszer már nálam átlapozták a könyveit, leragadtak a képeknél, a szöveget úgysem értik. A képek viszont tetszettek, és mesélnem kellett a könyvekről. 
A lassítókhoz, a megtalálásukhoz ösztön kell. Van akinek megy, van akinek nem.
Vasárnap kerestük, bár csak utólag jöttem rá, hogy mennyit meg is találtunk.
Aznap számunkra lassító volt a zene. M. beszerzett egy lemezjátszót a régi bakelit lemezeihez. Volt Bob Dylan, Georges Moustaki, Edit Piaf. Ez utóbbi kettő lényege, hogy franciául énekelnek.:-) M. nagy francia mániás, a srácok barátja egy  párizsi egyetemen végzett pár éve, ott is dolgozott. Részéről is rendben a francia nyelv, az egész franciás hozzáállás az élethez. Hadd szóljon ez a zene!



Aztán ott volt lassítónak az eső. Én úgy érzem az eső is az. Sistergően eső, vissza-visszatérő zápor. Lehetett az ablaknál állni , erkélyajtót is kinyitni, és  lassú nyakvakarászással  is akár fokozni a lassítást. :-)
Sőt, az esőt fotózni is lehet. 



Aztán az ebéd utáni desszertek is lassítók voltak. Nem gyorsan ehető sütemény, hanem, amivel foglalkozni kellett, időt ráfordítani, ha nem is olyan sokat, mint mondjuk a szotyolázással. 
A  cseresznyemagot is valahogy csak ki kell szabadítani a húsából. Ez már bíbelődés, egy kis felhajtás. :-) A sajttal is el lehet babrálni, mandulával is, és egy kis aszalt szilva sem ártott meg.
Közben lehet beszélgetni, hallgatni, vagy csak úgy lenni a kávénkkal is, hogy közben akár ki is hűlhet, mert minek gyorsan hörpölni.



17 megjegyzés:

  1. Ez a beirasod most kulonosen tetszett, kozel all hozzam.Szeretem a lassitasokat, es alkalmazom is:)egyebkent meg szuletett lassu vagyok, nem lehet siettetni.

    A francia evesrol :hat igen, ok inkabb beszelnek es nehany falatot esznek, mig mi?"eves kozben nem beszelunk!", hallom meg most is a gyerekkorom:)
    Eva engem itt 3x hittek francianak:)az arcstrukturam allitolag, hat en nem tudom:D a kiejtesem miatt is:D ez tetszett a legjobban, mert amugy imadom az angolul beszelo franciat, imadnivalo akcentusuk van.
    A citromfacsarodat kicsit irigylem:D

    szep napot! szia!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szeretem a két könyvet.:) Tudod mikor olvasom őket? Nem tudom megmagyarázni miért, de rámjön olyan október, november körül, hogy nekem ezeket most megint el kell olvasnom. És karácsonyig kiolvasom újból és újból.
    A lassítókat P.A-től azóta is alkalmazom:) Amúgy pedig imádom a házát. A csupasz téglákat, a be nem vakolt falakat...annyira emberi.

    VálaszTörlés
  3. Erre apropó, hogy épp most olvasom Stepen Clarke-tól az Egy év a Francban-t
    egy angol Párizsban dolgozik egy évet, és arról ír (kötelező olvasmány az Egy év Provence, és Csokoládé rajongóinak!:))

    kovtama, a Petrik könyvek nekem is atájban kívánkoznak kézbe

    VálaszTörlés
  4. Kati azt hittem elirtad a cimet, de mikor megnéztem láttam, hogy nem. Nem ismerem. Nem lehet rossz.:)

    VálaszTörlés
  5. Edith Piaf dalai....álomszépek!!!
    Általában nem szeretem, ha túlságosan hangosan szól a zene,
    de vannak dalok - az övéi is -,
    amik csak szóljanak!!!!!!!!!!

    Tetszik ez a "lassító" dolog,
    de sajnos, nem mindenki alkalmas
    rá.
    Képzeld, amikor vendégeket vársz, ünneplőben a szíved, ám ők a kávé után felkerekednek.
    Szerencsére nem ez a gyakori eset!
    Tetszik, hogy sajtot, aszalt szilvát, mandulát is tettél majszolni valónak. Átvehetem az ötletet? Csak a mandulát be fogom
    tenni pár percre forró vízbe és utána kézzel kinyomom a héjából, mert a héját nem szeretem.
    héját nem kedvelem.

    VálaszTörlés
  6. Elnézést kérek, akadozva írt a gép!

    VálaszTörlés
  7. Nagyon találó ez a lassító kifejezés. Még nem találkoztam vele eddig, de nagyon tetszik.
    Én sokkal póriasabban szoktam mondani, pl. úgy, hogy tudni kell leereszteni. Vagy egészen egyszerűen kikapcsolódni.
    Erre születni kell, van aki képtelen rá.
    Ezért van az a sok dühös, rohangáló, gyomorbajos ember.

    VálaszTörlés
  8. Nem írod, hogy mennyire tetszett a konyhád ??? Készen is van minden ?

    VálaszTörlés
  9. Szia! Ágnes én nem vagyok született lassú, de van rá igényem, mikor már kipörögtem magam. Érzem, mikor jön el és van amikor tudatosan megszervezek egy kis lassítást.
    Franciás arcstruktúra? Szép lehet! A profil képen is nézegettem, hogy szép az arcod.

    VálaszTörlés
  10. Kovtama, nekem is az a véleményem, hogy ősszel és télen lehet a legjobban olvasni. Valahogy akkor van meg hozzá a kellő nyugalom és bezártság.Petrik A. könyveiben az a jó, hogy akárhol kinyitom, lehet pár oldalt belőle olvasni.Nyugtatóként hat. Vagy csak a képek átlapozása is.

    VálaszTörlés
  11. Katalin, megvannak azok a könyvek, melyek tényleg nyugtatóként hatnak. El lehet merülni bennük. Szoktuk is emlegetni nálam is őket és más blogokban is.Egyben ajánló is mindig egy-egy ilyen bejegyzés.Köszönöm, hogy leírtál még egy címet.
    Várom az őszt, mikor túl leszek a mostani hajtásokon, és esős, ködös szabad időmben vagy este elmerülök a könyvekben. Jobban mint most. Napközben nincs időm, estére pedig fáradt vagyok.

    VálaszTörlés
  12. Kati,a desszert ötlet M-é volt, ő volt a házigazda, nála volt az ebéd vasárnap.
    Tudatosan gyűltünk úgy össze, hogy sokáig maradunk együtt kb. 5 óráig. Így nem okozott csalódást senki.Nyugis ebéd, desszert, beszélgetés...
    A fiúk barátja, aki erre az egy napra jött Brüsszelből kifejezetten igényelte.Még este vissza is repült. Ott dolgozik a repülőtéren napi 12 órát, sokszor hétvége és ebédszünet sincs. Elfáradt, ez a délután pihenés volt neki, és egy normális otthon főzött ebéd nem éttermi vagy egy hamburger gyorsan valahol.A lassítás neki és mindnyájunknak kellett.
    Ő szinte a 3. fiú M. két saját fia mellett, a szülei messzire laknak, legjobb ha M-hoz jön haza, és ha összegyűlünk, akkor nálunk él családi életet. :-) Sopronban is volt, sőt, Kapolcsra is együtt mentünk, Balatonra is.Akkor járt először életében Magyarországon.

    VálaszTörlés
  13. Alterego, én is csak a Petrik Adrien könyv olvasása után kezdtem el használni a lassítót, addig azokat a szavakat, kifejezéseket, amiket te is. Sőt, most is gyakran.
    Azon gondolkozom, én születtem-e rá. Nem születtem rá, és otthoni példát sem láttam erre.Azt hiszem itt van valahol a baj, mert tanulni otthoni oélda alapján lehettt volna. Viszont meg kellett tanulnom valamennyire a titkát, mert különben kiborulok. Határán voltam mikor rádöbbentem, hogy kell a lazítás, de még mindig nem tökéletes, mert ott mélyen bent is többször kellene.

    VálaszTörlés
  14. Itt írom le, hogy már megint nem tudok másnál írni!
    Sem a Google Chrome-mal, sem az Explorer-rel. Szépen csendben a magam blogjában elleszek.:-)
    Már reggel kezdődött a gond, egy ideig a saját blogomba sem tudtam jönni. Most már legalább " itthon" tudok írni.:-)
    Talán!?

    VálaszTörlés
  15. Alterego, örülök a konyhámnak, így képzeltem. Nincs még készen minden, sőt, mondhatom, hogy sok feladat van a lakásban. Még várok mestereket is. Ezen a részén szeretnék már túllenni, mert nem jöttek időben a héten( van aki nem is jött), és nem tudok haladni.Ami rajtam múlt ma, az megvan!
    Pl. függönymosás nálam és Anyunál.Minden a felújítás miatt szétpakolt, átpakolt holmi a helyén van már, erkély is üres, ahova sokat cuccoltam. Ma felmostam, ott is rend van.

    VálaszTörlés
  16. Félreértettem a helyzetet, azt hittem, hogy nálad volt a "lassulás" vasárnap, azért kérdeztem, hogy tetszett-e a konyha. Azt hogy Te szereted azt tudom, ill. gondolom :-)))
    A blogolás innen is nehezen megy, a freeblogos is meg a blogspotos is. Ám néha meg-meg javul.

    VálaszTörlés
  17. Alterego, nem hangsúlyoztam, hogy nem nálam volt, mert a közös együtt létre és a lazításra, lassításra tettem a hangsúlyt a bejegyzésben.
    Könnyen félre lehetett érteni.
    Mindig át kell gondolni a trükköket, hogy van-e mód a hibák ellenére blogolni valahogy.Nagyon trükkös nevelők ezek a blogspotosok.:-) Fejlesztik az ember találékonyságát. Nem mindig jön össze!:-)
    Te pl. tudtál nálam írni, én nem tudtam eddig máshova.
    Lehet, hogy már lehet? Majd próbálkozom.
    Egyébként már csak az hiányozna a boldogságomhoz, hogy a freeblog hibáival is bajlódjam!:-)))

    VálaszTörlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu