2011. december 22., csütörtök

"Édesednek" a napok

A túl édesre sikeredett mondatokat nem szeretem, és most mégis az jutott eszembe, hogy édesednek a napok. 
Korai sötétedésbe nyúló délutánon püspökkenyér sütés 3 nappal szenteste előtt. Mi az, ha nem kívánatos foglalatosság, mely egyben illatosít, melegít, és megteremti a kis adagonként kitartóan begyűjtött és marasztalt ünnepi hangulatot.



Püspökkenyér*
Hozzávalók egy nagy őzgerincformához, vagyis 20 szelethez.
(Én rögtön dupla adagot sütök mindig, de mindenki annyival szoroz, amennyivel akar.)
Hozzávalók:
-10 dkg mazsola
-25 dkg vegyes aszalt vagy kandírozott gyümölcs ( sárgabarack, füge, szilva, készen kapható citrushéj keverék) és dióféle: mandula, dió, mogyoró
-16 dkg liszt
-12,5 dkg vaj vagy margarin
-15 dkg porcukor
-1 cs. vaníliás cukor
-4 tojás
-1 tk. sütőpor
-2 ek. rum
-vaj és liszt a formához
A mazsolát megmossuk, ízlés szerint 30 percre vízbe, esetleg rumba áztatjuk. Az aszalt gyümölcsöket és  diófélét apróra vágjuk.
A mazsolát és az aszalt gyümölcsöt összekeverjük 2 ek. liszttel,  hogy ne süllyedjenek majd le a tészta aljára.
A vajat habosra keverjük a porcukorral, vaníliás cukorral, majd folyamatosan keverve egyenként beledolgozzuk a tojásokat.
A maradék lisztet összekeverjük a sütőporral, apránként 3-4 adagban a tojásos masszába dolgozzuk. Végül a rumot is belekeverjük.
Lazán összeforgatjuk az aszalt gyümölcsös keverékkel.
Kivajazunk, kilisztezünk egy őzgerincformát, és beleszedjük-belesimítjuk a masszát.
A sütőben, 180 C fokon körülbelül 50 percig sütjük. Majd 10 percig formában pihentetjük, ezután rácsra borítjuk, és hagyjuk teljesen kihűlni.
* Ez a receptet a Fanny konyha c. újság 2008. november-decemberi számából vettem.



U.i.:Tegnap ennyi hó esett, amit aztán rögtön elvitt az eső! Ha nem fedett be mindent a hó, legalább tisztára mosott az eső. Ez is az ünnepi készülődés része lehet.

8 megjegyzés:

  1. Főiskolás koromban álandóan püspökkenyeret süröttem, mert egyszerű, sokáig eláll... Bár ez nem volt jellemző, mert imádták a csajok is, gyorsan elfogyott. Mostanában karácsonyi ajándékként is sütöm. Az egyik adagot éppen ma fogom házhoz szállítani! Nekem más recemtem van, de ki fogom próbálni a tiedet is! Boldog karácsonyt Éva!!!!

    VálaszTörlés
  2. Ahány ház, annyi szokás...:-)
    Nekem is van többféle püspökkenyeres receptem, de a karácsony jellegzetessége a hagyományőrzés. Az évente visszatérő karácsonyi sütik is azok.
    Én az egyiket rögtön viszem is át anyunak.Én vállaltam be a sütéseket helyette is. Ma délután lekváros-diós-rácsos linzert sütök. Ez is hagyomány nálunk.
    Nektek is boldog karácsonyt!

    VálaszTörlés
  3. A rácsos tészta "vendégnek nem illő odaadni" széléből kérek szépen egy picit!
    Idén én is csináltam püspökkenyér-félét, természetesen a kefírjeink gazdaságos felhasználásával. Már egy pici sincs belőle.
    Sőt, amit utánpótlásnak csináltam, a málnás muffin is eltűnt. A sós is elfogyott.
    Igazad van, neki is láthatnék az újabb adag(ok)nak.

    VálaszTörlés
  4. Nem is tudtam, hogy püspökkenyérnek hívják!... (itt "cake" a neve, angolosan) Én csak férjhezmenés után kezdtem sütni-főzni, addig ugye kollégiumban, albérletben nem volt rá lehetőség. Otthon meg anya annyira értette, hogy nekünk a habverésen kívül más nem jutott. Anyósom is nagy mestere volt a konyhának (hivatása különben szülésznő volt. Egyszer érdemes lenne megírnom az életútját...), ő vezetett be a francia konyha rejtelmeibe, nomeg a szakácskönyvek!

    VálaszTörlés
  5. Stali, kapsz a széléből, helyesebben megosztozunk rajta. Mikor a kicsit kicsorgó lekvár barnára karamellizálódik ott a szélén... Hmmmm!:-)
    Akkor még húzz bele, ha minden elfogyott!:-)

    VálaszTörlés
  6. Flora, én inkább püspök-, mint gyümölcskenyérnek hívom, bár mind a kettő használatos. Nem vettük át az angolt ebben az esetben!Úgyis túlteng az idegen szavak használata, legalább ebben nem "győzött" az angol.
    Anyósod mit tanított meg legelőször a francia konyhából? Mit szeretsz a legjobban csinálni, ha mindenképpen dönteni kellene?
    Perceken belül megérkeznek a vendégeid!:-)

    VálaszTörlés
  7. De jó ez a püspökkenyér recept...el is viszem magammal....soha nem volt egy jól bevált püspökkenyér receptem....ha még marad időm, megsütöm karácsonyra, hanem majd a 2 ünnep között:)

    Üdv...és további szép ünnepvárást Neked...

    VálaszTörlés
  8. Neked is minden jót, egyébként finom ez a püspökkenyér. Elégedett vagyok vele én is.

    VálaszTörlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu