2011. január 3., hétfő

Dacolnak az idővel


Akik ismernek, tudják, hogy szeretem a régi dolgokat. Kerestem a miértjére a választ, de nem találtam meg. Megfog az bennük, hogy sokat láttak, kitartottak, szolgáltak, gyönyörködtettek. Van tartásuk, erejük, enyészetükben is szépek.
Sarródon hosszan járkáltam egy gémeskút körül...Megnéztem a részleteit.
Talán mégis megvan a válasz. Nagyszüleim parasztháza jut ilyenkor eszembe. A benne valaha található régi edények, bútorok, a nehéz paraszti életet szolgáló eszközök. Mikor eladtuk a házat minden már pusztulásnak indult, hiába óvtuk őket a távolból. Néhány tárgyat átmentettünk, és az érzést, hogy jól érzem magam azokon a helyeken, ahol a régmúlt tanúinak pusztulásában is a fenségest látom. Az idővel magányosan, kitartóan dacolókat.

13 megjegyzés:

  1. Nagyon szeretem a fáról készült fotókat. Érzem a fanyar illatát, érdes tapintását, miközben gyönyörködöm benne.

    VálaszTörlés
  2. És ezek tényleg szép képek!
    Engem kicsit elszomorít a pusztulás, de nem is a használaton kívüli dolgoké, inkább, amit meg lehetne becsülni, lehetne újítgatni és mégsem teszik.

    Na persze ez a gémeskút nyilván nem ilyen, és így szép gondolatokat indíthatott el benned:)

    VálaszTörlés
  3. Györgyi! Az ázott, mohával fedett fa illata, a frissen vágott napsütötte fa illata, a....
    Gombóc Atrúr szövege fára átírva.:-) Szeretem mindegyeiket.

    VálaszTörlés
  4. Merci! Kis szomorúság van csak bennem, hogy egyszer csak nem lesz. De inkább valami felemelő érzés tölt el mimndig kis melankóliával vegyítve.
    A gémeskút is rossz állapotban van. Nyáron viszont ilyen közel soha nem mehettünk, hiszen hol a bivalyokat, hol a szürkemarhákat itatták onnan, és a területet is körbekerítették az állatok miatt. Most máshol voltak, így ide is be tudtunk menni.
    Számomra ezért is volt érdekes élmény.

    VálaszTörlés
  5. Kányádi Sándor verse jutott eszembe:

    Kopár a fa
    a ház előtt.
    Eső veri
    a háztetőt.
    Szél verdesi
    az ablakot.
    Csak néha látsz
    egy kis napot.
    Az is halovány
    és öreg,
    orrán felhőből
    szemüveg.
    Alacsony égen
    hajladoz,
    alig van ébren:
    szunnyadoz.
    El-elbóbiskol
    az öreg,
    és olyankor
    a szemüveg
    lecsúszik - nézd:
    a tó jege,
    az alvó nap
    szemüvege.

    VálaszTörlés
  6. Svédéknél ott északon még az öreg budi ajót /bocs/ is értéknek tartják...
    Midőn Duna-parti házamat megvásároltam én is szerettem volna a régi "fákat" meghagyni, azonban rémes élményeim voltak. Ősszel pontban szeptember közepén és márciusban megszálltak mindent a nagy poloskák. Eleinte nem tudtam mitől lehet, mind csak törekedtek befelé a lakásba. Hol itt-hol ott bukkantak fel. Pl éjszaka a hajamban. Nem sorolom rémes, radar fejlődött ki bennem, folyton lebuktak a nyomorultak. Összevissza szakirodalmaztam, hogy mi lehet az oka úgy vélték valami falfesték illata vonzó számukra. Végül valaki megkérdezte van-e a közelben öreg gerenda, régi fa ez meg az. Hát volt.
    Így mindent fűrész, fejsze alá kellett vetni, s a cserépkályhában "elhamvasztani". Poloska invázió megszűnt. Ma is megborzongok az emlékétől is.
    A fa pedig mindig gyönyörű, ha néhány szépséget szeretnél látni látogasd meg a www.fafarago.hu-t.
    A honlap régen nem volt frissítve, de a faragás most is csodákra képes!

    VálaszTörlés
  7. Néhány látható a Néprajzi Múzeum Élő népművészet c. kiállításán még tavaszig sok más szépséggel egyetemben.

    VálaszTörlés
  8. Katalin, köszönöm. Mindig örülök a verseknek.

    VálaszTörlés
  9. Márta, nagyon szívesen barangolok a skandináv országokban készült blogokban. Sok a régi tárgyról készült kép bennük.Legtöbbjüket elmentem, hogy később is gyönyörködhessem bennük.
    Egy agyonhasznált faasztal, egy régi terítő, egy sokat használt tárgy rajta, számomra vonzó szépség.
    Átélem a régi fák, öreg gerendák elégetésének szomorúságát.Poloska sem jó, de régi tárgyat nem megmenteni sem jó élmény.
    Köszönöm a linket.Megnézegetem a fafaragó munkáit, és a Néprajzi Múzeumba is elmegyek egyszer.

    VálaszTörlés
  10. Hamarosan megnyílik, ha jól emlékszem január 20-án a Mezőgazdasági Múzeumban a Magyar Kézműves Remek pályázat legszebb alkotásaiból a kiállítás! Azt is érdemes lenne reklámozni kicsit.

    VálaszTörlés
  11. talán valami favédőviasszal, és akkor már a poloskákat sem izgatják. Nem tudom, de érdekel a dolog, majd utána nézek. Én is nagyon szeretem a régi tárgyakat, engem inkább az szomorít el, hogy a mostanság használt dolgaink bizony már pár év múltán se szépek, hát még egy évtized múlva. A műanyag, a farostból préselt bútor nagyon rondán öregszik.

    VálaszTörlés
  12. A régi dolgok szebben, lassabban öregedtek. Nekem is ez a véleményem.

    VálaszTörlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu