2010. július 21., szerda

Tökmagolaj

Mióta Ausztriában kipróbáltam a náluk különösen népszerű tökmagolajat, azóta itthon is használom. Náluk gyakran ízesítik vele a salátákat, különösen a krumplisalátát. A híres osztrák krumplisaláta titka az, hogy még akkor öntenek  a főtt krumplira olajat( akár tökmagolajat is), mikor még forró. Persze, kell hozzá hagyma, egy kis bors, és ecetes lé.
Nos, elfogyott itthon a tökmagolaj.
Hol máshol vegyek, mint az Őrségben?
Meg is kerestük azt a portát, ahol reményünk szerint hozzáértő módon készített tökmagolajat vehetünk. Volt még mákolaj, dióolaj, mandula-, szőlő- és dióolaj is, de én maradtam a tökmagolajnál. Érdekelt, hogy mennyi magból mennyi olajat nyerhetünk. Házigazda készséggel válaszolt: kb. egy liter olajhoz kb. 2.30 kg mag kell, ha géppel sajtolják. Ha kézi erővel, akkor egy kilóval több. Hiába, az emberi erő még mindig kisebb a gépi erőnél. Marad is.
A hölgy megmutatott egy kézi erővel használt eszközt is, és tájékoztatót is kaptunk a tökmagolajról.
A portán nagyon tetszett ez a képen is látható szabadtéti főzési lehetőség. Balról jobbra haladva az első, amit képen nem annyira láthatunk, az a bográcsos főzésre való hely( a seprűnél), majd jön a kemence, végül a grillezés.
Hogy én még mire használom a tökmagolajat?
Keverjük a tökmagolajat túróba, és ízesítsük oregánóval, sóval, adjunk hozzá egy kis tejfölt, hogy könnyebben legyen kenhető. Hűtsük be, majd barna kenyérre vagy pirítósra kenjük, és vékonyra szeletelt paradicsommal fedjük be.
 A tökmagolajat a használják salátákhoz, pár cseppet levesekbe, nyers zöldségekhez, kelt tésztákhoz.
Gyógyászati célú alkalmazásáról a mellékelt linkben is olvashatunk.

5 megjegyzés:

  1. Én csak azt nem értem, hogy mi a csudáért nem állítjuk elő ezt szélesebb körben? Ha valamihez, hát a tök termesztéséhez se különösebb szakértelem, se kiváló aranykoronás föld nem kell. A tök húsát vidáman eszik a disznók, a magjából sajtolt olajért már 4-5ooo Ft-ot is kérnek és adnak.
    Egyszerűbb siránkozni, hogy kevés a segély.

    VálaszTörlés
  2. Én sem értem, pedig milyen finom. Ma csak pirítós kenyérre csöpögtetem belőle, és egy kis paradicsommal megettem. Nagyon jó volt.

    VálaszTörlés
  3. De milyen igazad van Trendo!

    Egy fél litert 3000 Ft-ért szoktunk venni, az olajütőben.
    Csak egy kicsit dolgozni kellene vele.

    VálaszTörlés
  4. Friss ropogós rozskenyér paradicsomsalátával, ami tökmagolajjal van leöntve mennyei csemege. Ecet helyett citromlét kell tenni bele! Meg lehet bolondítani egy kis lilahagymával is. ha sózzuk a salátát és állni hagyjuk a kenyérrel ki lehet tunkolni a levét. Nekem az a kedvencem.

    VálaszTörlés
  5. Csináltam paradicsom salátát. Finom volt.

    VálaszTörlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu