2010. július 16., péntek

Ismeretlen ismerős


A magyarszombatfai Fazekas Napokon sok mester árulta szépséges portékáit. Az egyik sátrához értem, és ránéztem a teás bögréire. Mint az enyémek, csak más mintával, de tudtam, hogy ismerem őket.Én egy közeli falu határában lévő nagykereskedőtől veszem a dolgaim. Összegyűjti sok fazekas munkáját és árulja egy szép régi parasztházban.  Sokféle szín, minta, forma, lélek. Minden mester beleadja a lelkét, és én a saját lelkemnek megfelelőt választom.
Mindig ennek a fazekasnak a  munkáit választottam az utóbbi időben. Személyesen soha nem láttam természetesen az említett okok miatt. Mikor megláttam a bögréket, azonnal megnéztem az alján a mester nevét, és azonos volt az otthoni bögréim alján lévőkkel. De tudtam is! Nem volt meglepetés. Most láthattam is  a készítőt élőben.Tudom, hol él, sőt, láttam most dolgozni is. Elmondtam neki a vele kapcsolatos történetem, kicsit beszélgettem vele. Így is szerettem a tárgyait, de most valahogy más. Ismerem már a készítőjét.
Most nem bögrét vettem tőle, hanem egy tálat.
Azóta is előszeretettel használom, pedig csak pár napja az enyém.

10 megjegyzés:

  1. Többek között ez a két bögre is tőle:

    http://editeva.blogspot.com/2010/05/mert-nok-gyakran-nem-ugy-gondolkoznak.html

    VálaszTörlés
  2. Balatoncsicsón van egy fazekas mester. Én az ő munkáiba botlottam és gyűjtöttem őket, mert szerettem. Aztán egyszer Csicsón jártam és betértem hozzá. p kávét ivott egy bögréből. Jaj! Egyből beleszerettem a bögrébe. Kértem adjon egy ilyet! Ebből csak ez az egy van. Saját használatra. Látva lelombozódásomat nekem adta. Évekig a legkedvesebb darabom volt. Majd Borsrob kikönyörögte tőlem. Most ő kávézik belőle. Én szeretet bögrének hívom. A lelke van benne a fazekas mesternek.
    Nálam a bögréknek gyakran van története. Igaz azokat ma már nem teszem ki a többiek mellé. Féltem őket. Túl becsesek számomra.

    VálaszTörlés
  3. Érdekes, hogy megtalálja az ember a lelkének megfelelőt, mert én erre nem tudok mást mondani. Ismerősként álltam ott előtte, természetes volt, úgy éreztem ismerem.
    Adott egy képeslapot, melyen rajta van az elérhetősége stb.Említette, ha arra járok, ahol ő él, akkor keressem meg.
    Neki is kell talán a személyes ismeretség tárgyai használójával. Sokat készít, tudom, hogy egy vagyok a sok közül aki használja a tárgyait, de ha " igazi" mester, akkor fontos neki hova kerülnek a tárgyai, és nemcsak a sorozatgyártásnak él.

    VálaszTörlés
  4. Ugye, megmutatod képen is azt a bögrét egyszer a blogodban?:-)

    VálaszTörlés
  5. Sokszor megfordul a fejemben, hogy milyen jó is azoknak, akik a Duna túlpartján, vagy azon túl élnek. Ott olyan sok szép minden van.
    Aztán rájövök, hogy a Tisza innenső partján is vannak gyönyörűségek, csak tudni kell, hogy hol. A mi városunk a fazekasság szülőhelye, híres fazekasaink vannak ám, lásd Badár Balázs és családja is. Még napjainkban is élnek a városban híres-neves fazekas mesterek.
    Éva, lehet-e tudni, hogy ki ez a Te fazekas mestered?

    VálaszTörlés
  6. Compot! Ime, a hévizi fazekas oldala, azon a képeslapon, amit adott, az oldalának a linkje is rajta van.

    http://barakonyi-keramia.hu/


    Mindenhol vannak szép helyek.Nálatok is.

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm, Éva!

    Persze, tudom, tisztában vagyok vele, hogy nálunk is vannak szép helyek, csak ez így valahogy kijött.
    Meg én inkább a hegyeket szeretem, pedig alföldi gyerek vagyok. Bár az apukám a hegyekből származott, lehet, hogy innen a hatalmas vonzalom. Na, megint elkanyarodtam a témától, bocs.

    VálaszTörlés
  8. Compot! Dehogy kanyarodtál el. Erről is beszéltünk. Én szeretem a sík vidéket is,azt, hogy jó messzire ellátni. Van egy sztorim, M. mesélte. Tirolban volt jó magasan síelni, és beszélgetett a házigazdával a hegyek szépségéről. A tiroli születésű férfi össze is foglalta a negatív véleményét a sík vidékről így:
    " Nem szertem már szerdán látni azt, aki csak pénteken érkezik!":-)
    Visszetérve a fezakasokhoz. Ismerem a mezőtúri fazekasokat. Helyesebben Badár Balázsról hallottam. Apu mezőtúri születésű volt.

    VálaszTörlés
  9. Feltettem a bögrét és a hozzá tartozó történetet is.
    A kedvedért tettem mellé egy kis levendulát is.

    VálaszTörlés
  10. Már megyek is nézni, olvasni...:-)

    VálaszTörlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu