2023. május 17., szerda

Egy történet néhány orgonabokorról

Van a ház háta mögött pár orgonabokor. Csak úgy az utcán nőnek, mindenki örömére. Ki tudja ki ültette őket?
Ahogy közeledik a tavasz, mindig figyelem, hogyan jelennek meg a rügyei, a levelei, majd azt is, hogy mikor jönnek elő az apró bimbók, végül magát a virágzást is nyomon követem, és az elmúlást is.
Meg akartam szagolni, mikor kinyílt, de mire odajutottam volna, valakik leszedték az alul lévő virágokat. Anyák napja is volt, ballagás is.  Ki tudja, hogy mi történt? Vajon mikor és hogyan tűntek el azok a már kinyílt, szépséges orgonák?
A magasabban lévő virágokat már nem érem el, lehetetlen számomra megszagolni őket. (A kép zoommal készült a bokor tetejéről.)
Talán jövőre időben érek oda, és érezhetem a közös, mindenki  orgonájának az illatát is. Mindenesetre valahol, valakiknek örömöt okozott a sok leszedett virág, ha hozzám nem is jutott el így az illatuk. 
Majd egyszer, máskor...

18 megjegyzés:

  1. Az orgonáknak sokszor ez a sorsuk. Ezek nagyon szép lila orgonák! - nem csodálom, hogy letépték őket. Én jobban szeretem a helyükön hagyni, éljenek, amíg csak lehet. A vázában hamarabb elhervadnak.
    Épp a minap állapítottam meg, hogy itt nálunk alig van már virág a bokrokon és azok is rozsdásak. Most jönnek a rózsák! 😊

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így csak néhány embernek okozott örömöt a leszedett virágok látványa, nem sokaknak. Pedig ez volt a célja annak aki ültette. Jó, ha a virágok a helyükön maradnak, így tovább tartanak. Pontosan úgy van, ahogy írod.
      Már láttam nálad egy rózsáról, az elsőről képet. Talán lesz majd a blogodban többről is. Várom őket.:)

      Törlés
  2. Oh, de gyönyörű fajta orgona, az a szép sötétlila!
    Az emberek, ami közterületen van, hajlamosak azt hinni, nekik joguk van megdézsmálni. Kertvárosi részen lakunk, mindenki előtt van valami kis bokor, virág. Az egyik ház előtt van sok orgona, de az is mindig le van tördelve, de valami vandál módon. Nekem narcisz, nőszirom van kint többek között, na az is le van szedve😡🥺 nagyon nem szeretem az ilyen embereket, nagyon nem... 😡

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezeket az orgonákat is vandál módon tördelték le. Sok szirom és levél volt a földön. Gondolom, hogy siettek, nehogy észrevegyék őket. Vagy az ilyen emberek nem is törődnek azzal, hogy valaki meglátja őket?
      Az utcákon, parkokban, házak előtt lévő virágok mindenki virágjai.Legalábbis látvány szempontjából. Sokan gyönyörködhetnek bennük. Illetve gyönyörködhetnének, ha valakik nem sajátítanák ki őket.Sajnálom, hogy a te nárciszod és nőszirmod is eltűnt. Nem azért voltak kint.

      Törlés
  3. Gondolom, a vandálok, dézsmálók maguk semmit se tesznek le a közös asztalra senki örömére, megelégszenek a lopással, pusztítással... Mi lehet benne az elégtétel? Problémáik ettől még nem nyernek megoldást...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amit én elvárok egy közterületen lévő virágtól, hogy láthassam, szagolhassam, legfeljebb lefényképezhessem őket. Semmiképpen nem szakítom le őket csak azért, hogy a magam érdekeit szolgáljam velük. Valóban nem tesznek le semmit a dézsmálók a közös asztalra, csak elvesznek. Jövőre figyelem az orgonabokrok sorsát, és remélem, hogy szagolgathatom is majd őket. Úgy szerettem volna most is ezt tenni. Szeretem az orgona illatát. Elkéstem.

      Törlés
  4. Minap tanúja voltam a Kerepesi úton, hogy egy idős asszony kopasztja a szegény orgona bokrot, szégyelltem megkérdezni, hogy miért kell nagy csokrot törnie... Nekem itt a kertben mindenféle virágom van, elvétve szakítom le.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Talán temetőbe vitte, és nem volt pénze virágra. Nem tudom, mindenesetre lopásnak számít szerintem, ha leszedjük az utcán lévő virágokat. A szükség nagy úr, de nem mindenáron. Szégyellünk kérdezni is, talán az idős asszony is szégyellte volna, ha megkérdezed, hogy miért teszi azt, amit tesz. Nehéz ügy. Mindenki másképp ítéli meg.

      Törlés
  5. Van egy kis kert a házunk előtt, én gondozom, ültettem, van ott tulipán, és és néhány más virágos virágok, nem sok, nem nagy a kert, de soha nem szedem le, mert ott sokkal szebb és tovább is tart. Ha virág kell elmegyek a piacra a nénikékhez, akik leszedik a sajátjukat, máshogy viszonyulnak hozzá, mint én, és nyugdíjkiegészítés is. A gyerekemnek is ezt tanítottam, hogy nem szakítunk le virágokat. Nálunk sok orgona volt, sajnos néhány éve megcsappant a bokrok száma, és amelyik van, az is kevés virágot hoz. Valami nem tetszik már nekik, sajnos, hol van már az esti orgonaillat a levegőből... :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kertben tovább tart a szépségük, mint a leszedett virág a szobában. Ez így igaz!
      Mikor gyerekkoromban nekünk volt kertünk, akkor az én feladatom volt a lakás díszítése. Szedtem néhány szál virágot a kertből, és bent elrendeztem őket, de az a mienk volt, mi ültettük, és gondoztuk mindet. Volt jogunk hozzá. Nem sokat szedtem le, de nem vettük meg, hanem a sajátot használtuk fel díszítésre.
      Az utcán már akkor én sem szakítottam le másét vagy a közöset. Erre tanítottak.
      Mennyire hiányoznak az esti illatok. Volt orgonánk, estikénk is. Ez utóbbit nagyon szerettem,olyan finom illata volt, de soha nem szakítottam le. Mindig lehajoltam hozzá, hogy megszagoljam.

      Törlés
    2. Az "én" kertem kicsi, néhány virágzó virág van benne, és azokat nem szedem le, de a Mamáméknál ahol nagy volt és sok virág, onnan mi is szedhettünk és szedtünk is, ahogy te is, saját volt. :) De hol van már a Mama kertje... azóta én piacon veszek, és mivel a fiam már sajnos kerttelenül nőtt fel, így őt arra tanítottam, hogy mások kertjéből nem szedünk virágot. Ha lenne kertünk és benne sok virág, sokféle, és mindig virágozna valamelyik, akkor természetesen most is szakítanék belőle és vinnék be a szobába. Nálunk az orgona sajnos már nem illatozik, de szerencsére sok hársfa van és annak még ott az illata sok napig az esti csendben, emlékeztetve a gyerekkoromra és a jelenre is, hogy vannak még ilyen szépségek az életben. :) Érdekes módon az esti hűvösebb időben jobbak az illatok, erőteljesebbek is, mint a napos nappalon.

      Törlés
    3. Szépek lehetnek a kertek, melyekről írtál. Ahol sok virág van, például a Mamádék kertjében, ott nem is nagyon tűnik fel, ha néhány szál hiányzik, és bekerül a szobába.
      Van hársfa az utcán az ablakom előtt. Mikor virágzik, érzem az illatát, és igen, este erősebben érzem. Még a gyenge szél is befújja a szobába az illatot. Érzem fűnyíráskor is a frissen nyírt fű illatát. Milyen jó is tud lenni! Ilyenkor kinyitom az ablakot, és mélyen beleszagolok a levegőbe.

      Törlés
  6. With all the rain I could not smell the lilac as well the flowers did not last, by the time I went to cut some they had passed!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hello Catherine, we will smell our lilacs next year.:)

      Törlés
  7. Hoi Éva, what a beautiful photo of the purple lilacs! It's such a shame that the flowers were already picked. I couldn't help but imagine a little fantasy story behind it. Maybe it was a child who couldn't resist the temptation of the vibrant colors and wanted to surprise his mother. It reminded me of a time when all the daffodils were picked from our garden by a child with the same intention. He and his mother came to say: "het spijt me" (sorry)

    The depth of color in the lilacs is truly captivating in your photo. It's unfortunate that you couldn't fully experience their fragrance, but I hope you'll have the chance next year.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hoi Aritha, I couldn't smell the lilacs behind our house this year. I'm also trying to imagine a story. It was Mother's Day, I think a kid picked and gave them to his mom. They were both happy, and that's fine.
      It is also possible that it was taken off by students who decorated the school for the ones who will graduate. It's a tradition here. This is how the young ones say goodbye to those who graduate.
      Next year I will smell the lilacs. It will be good for me at that time, too.

      Törlés
  8. Nálunk csak fehér orgona van, ezt örököltem. Meseszép ez a lila, s milyen nagyok. Más virágát leszedni szemtelenség, akárhogy is. Dolgozik velük az ember, az utcán is. Meg legyen szép látvány is. S a közét is. Itt tulipán vásár volt a hegyen, egy telken, ez most divat. Mentek hazafelé, az autókhoz, közben be a telkekbe, s szedték ott is az orgonát. Nem is értettem, magánkertek azok. Ha nyitottak is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Holdgyöngy, ritkán látok fehér orgonát. Nem is emlékszem utoljára, hogy mikor volt.
      Ami elmúlt, elmúlt, valaki leszedte az orgonát, és én nem tudtam megszagolni. Remélem, hogy akik megtették örömük lelt benne. Ahogy írtam is, vagy Anyák napjára tűnt el vagy ballagásra. Gyakori, hogy ilyenkor leszedik a virágokat,ami persze nem szép dolog.
      Tulipán vásárról nem hallottam még. Ezek szerint új szokást vezetnek be, ami nem rossz. Szép virág a tulipán, legalább annyira szeretem, mint az orgonát.

      Törlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu