2021. december 2., csütörtök


December van, az egyik legszebb hónap számomra. A hónap vége felé bekövetkezik a csoda, a karácsony, a legszebb ünnep. Addig is várakozom rá, és próbálom szebbé tenni ezt az időszakot. Csak magamnak, magam miatt. Mert ennek így kell lennie.
Gyújtogatom a lángokat, élvezem a fényüket, csendben ülök, és nézem őket. Kint már egyre korábban sötét van, és a benti meleg érzése is  széppé teszi az estéket.
A mai napom az advent szépsége ellenére is rossz volt. Reggel voltam a háziorvosomnál, és kimondta, hogy cukorbeteg vagyok. 11,7 volt a terheléses vizsgálatom értéke. 15-én megyek a dietetikushoz, közben olvasgatom az interneten is az idevágó írásokat.
Délután elmentem a laborba a leletekért, mert kell vinnem magammal. Most nem nézhettem, hogy kiadom-e a pénzt a taxira, el kellett hoznom őket. 
Ami jó, hogy a hozzám legközelebbi boltban újabban lehet venni teljes kiőrlésű purpur kenyeret. Eddig nem lehetett mást csak fehéret és félbarnát. Ti mit tudtok róla? Ehetik a cukorbetegek a purpurt? Biztosan vannak tapasztalataitok, akik cukorbetegséggel küszködtök. Szívesen venném, ha írnátok róla.
Most befejezem a betegségről írt szöveget, és az adventra gondolok. Legyen valami jó is körülöttem.

40 megjegyzés:

  1. Éva, sajnos nem ismerem a purpurt, én szénhidrát csökkentett kenyeret, vagy cipót eszem. A cipóban még magok is vannak, azt jobban szeretem. Fehér kenyeret már egyáltalán nem eszem. Tudok tanácsot adni, de várd meg, hogy mit javasol a dietetikus, ő személyre szóló szénhidrát fogyasztási értékeket fog megadni neked. Az nem árt, ha nézegeted a neten az ezzel a betegséggel foglalkozó oldalakat. Én is sokat tanultam náluk.

    https://www.kalóriaguru.hu/kaloriatablazat/kaloriatablazat.php
    Ezen az oldalon sok élelmiszer adatait megtalálod és általában a GI értéket is megadják. Érdemes böngészgetni.
    Ne keseredj el, lehet így is finomakat enni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Borka, köszönöm, hogy írtál. Köszönöm a linket is, tanulmányozni fogom. Természetesen megvárom, hogy mit mond a dietetikus.
      Most egyelőre el vagyok kicsit keseredve, mert egy kötöttséget kaptam a betegségem által. Félek attól,hogy nem tudom tartani a diétát.Tudom, tudom nem kell erre gondolni, de mégis bennem van.

      Törlés
    2. Én is elkeseredtem, de nekem 1 évig naponta 3x inzulint kellett beadnom magamnak és még a diéta is! - úgy éreztem, hogy már mindent elvesz tőlem az öregség, már enni sem ehetek azt, amit szeretek, nem elég, hogy alig tudok járni. Aztán áttértem a gyógyszerre és az új ételeket is megszoktam, talán ez is segített megbékülni a sorsommal. Néha azért még hiányzik a régi életem...

      Törlés
    3. Kaptam gyógyszert is a háziorvosomtól. Merkforminnak hívják.
      Én is így vagyok most. Nem ehetek azt, amit akarok, és alig tudok járni. Nagyon hasonló helyzetben vagyunk. Te az inzulin miatt még nehezebb helyzetben voltál.
      Engem az zavar, hogy majd számolgatnom kell mindig étkezéskor.
      Már hiányzik a régi életem.

      Törlés
    4. Én is szedek Merkformint és még mást is. Eleinte én is számolgattam, most inkább az érzéseimre hagyatkozom. Egy pici mérleget is vettem, mostanában már ritkán veszem elő. Arra nagyon vigyázz, hogy ne essen le nagyon a vércukrod. Én vacsoránál kicsit lazábban veszem a dolgokat, nehogy éjjel rosszul legyek, mert az nagy bajjal is járhat.
      Jó, szóval, ha bármi kérdésed van és tudok segíteni, nagyon szívesen teszem! Vigyázz magadra, ez a lényeg!

      Törlés
    5. Köszönöm a segítséget, amit eddig adtál. Majd meg kell tanulnom mindent, idő kell hozzá, hogy belejöjjek. Én eddig nem vacsoráztam soha, lehet, hogy majd most kell. Te más nagy gyakorlattal bírsz, ezért is nem kell a mérleg.Lehet, hogy be kell szereznem egy vércukorszint mérőt is.

      Törlés
    6. Az nagyon jó volna! Nekem van és megnyugtató, vagy éppen figyelmeztető. Sokat segít, minden nap használom és lefekvés előtt pláne! Ha 7 körül van az érték, akkor nyugodtan alszom el. :)

      Törlés
  2. Teljes kiőrlésű kenyeret javasolnak, van ahol kapható kifejezetten cukrosoknak készült kenyér is. Megadott napokon. Én ettem ezt, jobb híján, csak amit hetilapban hirdetnek, hát nem tudom. Sokáig elállt, egy maradék hetek mulva sem penészedett meg. Miért? Viszont finom kenyér volt, magvas is. Ha ezt tudod elérni a felsoroltak közül ez a legjobb. Most látom nem küldtem el a hozzászólást. Eszembe jutott, hogy azt tanácsolták nekem, ha van jö kenyér, vegyem meg, akár többet, szeleteljem fel, fagyasszam le, így mindig jó kenyerem lesz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudom, hogy teljes kiőrlésű kenyeret javasolnak, de azt nem lehet kapni a közeli boltban. A purpur teljes kiőrlésű. Majd megkérdezem a dietetikust, hogy ehetem-e.
      Majd érdeklődön pékségben, hogy van-e nekik cukorbetegeknek kenyér.
      Az jó, ha nem penészedik meg. Nekem ez a bajom a kenyerekkel, hogy előbb-utóbb megpenészedtek, és el kellett dobni őket. Ez még a fehér kenyerekre vonatkozott. Köszönöm a tanácsokat.

      Törlés
  3. Hűha, ez nem jó hír ez a cukor téma , de reméljük hogy kordában tudod tartani. Megszokod majd, Anyukámnál láttam végig ezt a folyamatot, jól tudta kezelni, de néha elengedte magát s evett bármit, ami jólesett neki. Ő nem bírta a Merkformint bántotta a gyomrát, mást írtak fel neki.
    Ezektől függetlenül, legyenek jók a napjaid! 😍

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nem jó hír a cukor téma, el is vagyok miatta keseredve. Tudom, hogy lehet kezelni, ahogy anyukád is tette, de sokkal jobb lenne nélküle.
      Még csak egy Merkformint vettem be este, nem tudom mit tesz a gyomrommal.Később derül majd ki.Köszönöm a jókívánságod.

      Törlés
    2. Éva, a gyógyszer érdekes. S most finom voltam, adja Isten, hogy szerencséd lesz vele, s nem lesznek mellékhatások.

      Törlés
  4. Éva, elég baj ez az emelkedett cukorérték, de még lehet rajta változtatni. Amilyen fegyelmezett vagy, jól fog menni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is bízom benne, hogy jól fog menni, de boldogabb voltam nélküle. Sok kötöttséggel jár, és én nem szeretem ezt, mint bárki más. Legalábbis így gondolom.

      Törlés
  5. Kedves Éva. Én számolgatom a kalóriákat. Ha ajánlhatok neked applikációt telefonra, az egyik a kalóriabázis a másik a yazio. Mind a kettő nagyon jó és sokat segít mindenben. A yazióban még kész receptek is vannak és reggeli, ebéd, vacsora ötletek is, hogy étkezzünk változatosan és ami plusz jó, hogy fel van tüntetve, hogy mennyi szénhidrát, zsír, fehérje van az ételben. Esetleg töltsd le, tanulmányozd és ha tetszik bátran használd. Remélem minden rendben lesz, ez most egy sokk, de biztos vagyok benne, hogy leküzdöd az akadályokat. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ez most egy sokk. Köszönöm az ötleteket arra, hogy mik segítenek, de nincs okostelefonom. Tudom, kőkorszaki vagyok, de még nem cseréltem le a régi hagyományos mobilt.Előbb-utóbb meg kell tennem, mert sok mindenből kimaradok.
      Én is remélem, hogy minden rendben lesz, és leküzdöm az akadályokat.
      Jó volt míg mindent ehettem, és nem volt ilyen tortúra az evés.De nem tehetek mást, mint hogy figyelek arra, mit eszem.

      Törlés
  6. Úgy tűnik, sokan járunk ugyanabban a cipőben, Éva! Nekem a nyáron fedezte fel az orvosom a felfelé haladó értékeket és ugyanazt a gyógyszert kaptam, csak itt Metformine a neve. Mivel elmenőben volt, diétába, részletekbe nem ment bele, hát csak úgy gondolomra diétázok... A cukros dolgokért amúgy sem vagyok oda, de nemcsak ezeket kell megvonnom magamtól. Azért a születésnapi tortából csak ettem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem is gondoltam, hogy ennyien járunk ugyanabban a cipőben.Én is le tudok szokni a cukros dolgokról. Nem fog hiányozni. Szeretném, ha nekem sem kellene szigorúan diétáznom, de ez csak hiú ábránd szerintem. Majd a dietetikus elmondja, mit kell tennem. Addig még van bő egy hét, most csak gondolomformán diétázom én is. Teljes kiőrlésű kenyér, zsírszegény túró, barna rizs, zabpehely reggelire stb. 3 hónap múlva kell mennem kontrollra.

      Törlés
  7. Kedves Éva! Kerestem neked az interneten egyszerűen hozzáférhető, cukorbetegség és étkezés címén olvasható tanácsokat, recepteket és mintaétrendeket: https://diabeteszinfo.hu/ Ezt olvasgattam most, és nagyon megtetszett az egész, mert nem "diéta", hanem a legfinomabb és kedvelt ennivalók célszerű használatát lehetett megismerni az oldalaikon. Lesz, amit hasznosítok belőle!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Klári! Köszönöm szépen. Már tanulmányoztam, és még fogom is.Begyűjtök minden hasznos információt. Sokan segítetek nekem, és ez jó érzés.
      Azért kíváncsi vagyok a beszélgetésre a dietetikussal.

      Törlés
    2. Hát, persze! Most csak a kezdő lépésekről van szó. A szakember véleménye nagyon fontos.

      Törlés
  8. Kedves Éva! Legnagyobb gyermekemnek lassan 4 éve 1-es típusú diabétesze van… mondanom se kell, hogy mit éltünk át 2018 február 13.-án és a rákövetkező napokban, hetekben, hónapokban! Mára már teljesen rutinossá vált ennek a kezelése…
    Hidd el, hogy ez egy olyan “ betegség”, amit igazán nem is mondanék betegségnek, inkább állapot, amely teljesen élhető!
    Mondom ezt így 4 év eltelte után…
    Megadom az e-mail címemet, írj nyugodtan bármi kérdésed van, szívesen segítek: piroskasebok14@gmail.com.
    Várom a leveled!
    Ölellek, drága Éva!
    További áldott adventi várakozást kívánok neked!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Piroska! Köszönöm a beígért segítséget. Most egyelőre nagyon el vagyok keseredve, mert nem tudom, hogyan fogom majd kezelni a helyzetet. Állanóan számolni, mindent eltervezni, nem lehet semmi hirtelen ötlet, hogy mit egyek.Nem lehet étterembe menni.
      De jó volt olvasni, hogy azt írtad, hogy élhető, és rutinná tehető.
      Köszönöm az e-mail címedet, lehet, hogy élni fogok vele, ha voltam már a dietetikusnál. Utána leszek igazán benne a kezelésében.

      Törlés
    2. Tudom, teljesen megértelek. Most a legnehezebb, hidd el! De azt is hidd el kérlek, hogy tényleg minden, de minden élethelyzet így is, a cukorbetegséggel is, élhető… lehet menni étterembe is, csak ki kell számolni a szénhidrátokat, de egy idő után azt is megszokod… ne aggódj!!! Most ne gondolj túl előre, csak mindig a következő napra, csak azt tervezd meg…
      Kitartást! És bízz magadban!
      Ölellek!

      Törlés
    3. Piroska, köszönöm a biztatást. Biztosan átérzed, hogy milyen nehéz most nekem, mert emlékszel, mikor megtudtátok hogy a gyermeketek cukorbeteg.Semmi tapasztalat, semmi tudás, csak a jövő, amiről nem tudsz még semmit.Nagyon rossz. Állandóan arra gondolni, hogy mit ehetek, és beszerezzem hozzá az alapanyagokat. Ez van!

      Törlés
  9. Kedves Éva!
    Gondolkodtam, hogy mit is írjak, hogy mi az ami átadja azt az érzést, amit szeretnék feléd. Nem szeretnék "elcsépelt" szavakat írni.
    Inkább azt kívánom, hogy mielőbb elmúljon a kezdeti sokk és megtanuld kezelni, hogy olyan emberek segítsenek ebben, akikben megbízol, hogy ezekre a "segítőkre" támaszodni tudj, hogy megkönnyítsék ennek a betegségnek a megismerését és azt az utat, amivel elérheted, hogy együtt tudj élni vele, és azt, hogy minél kevesebb legyen az, amit nem tehetsz meg.
    Veled érzek és gondolok Rád!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Betty, semmilyen szavad sem elcsépelt. Neked is köszönöm a bíztatást.Biztosan megtanulok majd élni vele, csak most több az ismeretlen dolog, mint a tudás.
      Próbálok segítőkre támaszkodni, ami egyelőre net és a blogos társak.
      Köszönöm, hogy gondolsz rám, és velem érzel.

      Törlés
    2. Nagyon sok szeretettel gondolok Rád!

      Törlés
    3. Nagyon köszönöm, igazán kedves tőled.

      Törlés
  10. Köszönöm, hogy mégis hagytál írásos nyomot most, pedig nem szoktad használni a blogos Google fiókodat.
    Ma is purpur kenyeret reggeliztem túróval Nem tudom az árát, csak megörültem neki, és a kosaramba tettem.
    Én sem tudtam, hogy cukorbeteg vagyok, egy véletlen laborvizsgálatból derült ki.Remélem, a hajlamod nem válik be, és nem kell vele élned soha.
    Neked is szép adventet kívánok.

    VálaszTörlés
  11. Szia! A leletet nem lehet letölteni az ügyfélkapudon keresztül? Ugyanúgy, mint a receptet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tipitá, nincs ügyfélkapum. Így marad a taxizás.

      Törlés
    2. Értem! Lehet, hogy érdemes lenne, mert sok mindent lehet intézni azon keresztül.

      Törlés
  12. Éva, hogy vagy? A hangulatod? Azt olvastam, hogy purpur kenyeret eszel túróval reggelire és a nap további részében? Eddig nem vacsoráztál, de kéne.
    Sokat gondolok Rád, hogy vajon mi van veled, hogy bírod ezt a helyzetet? Nem olyan magas az a vércukor érték, könnyen lehet, ha diétázol, idővel beáll egy jó értékre.
    Vigyázz magadra!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vagyok jól lelkileg, rossz a hangulatom. Nehezem bírom a helyzetet.Félek a diétától, hogy nem bírom tartani. Mindig számolgatni.
      Te mit szoktál reggelizni és vacsorázni? Mindennap főzöl?
      Ma sonkás purpurt ettem reggelire paradicsommal. Joghurtot tízóraiztam, és sajtos melegszendvicset ebédeltem salátával.Nem tudom jól tettem-e, de nem volt más ötletem.Fogalmam sincs hány gramm volt és mennyi a kalóriaértéke a mai étkezésemnek. Csak úgy találomra ettem.
      Mennek le rólam a kilók.
      Köszönöm az érdeklődésedet.

      Törlés
    2. Fel a fejjel! Amit ma ettél, az mind egészséges és jó. Jól csinálod, ne félj, meg fogod szokni. Most nem a kalória fontos, hanem a szénhidrát. Fontos, hogy legyen, de de ne legyen sok.
      Reggelire túrót ettem sonkával egy kevés kenyérrel. Mivel én nem szeretek reggelizni, még ez is sok volt.
      Ebédem: gombaleves virslivel és krutonnal
      A vacsora még bizonytalan. Nem főzök minden nap, általában két-három napra elég az étel. Kicsit mindig variálok rajta, hogy ne legyen unalmas.
      Én nem fogytam, hanem hízni kezdtem. :) Ennél én régen sokkal kevesebbet ettem és nem volt benne rendszer, ami most elkerülhetetlen.
      Ne búsulj, nem lesz vészes, majd meglátod.

      Törlés
    3. Mit szoktál vacsorázni? Miket főzöl ebédre? Szoktál tízóraizni és uzsonnázni? Mit? Milyen lisztet használsz, ha egyáltalán használsz? Mindig számolod a kalóriákat?
      Hogyan sűríted a főzelékféléket? Bocsánat a sok kérdésért, de érdekelnek.

      Törlés
    4. Ha e-mailben szeretnél válaszolni: editis@citromail.hu

      Törlés
    5. E-mailben fogok válaszolni, de holnap, mert most nagy "munkában" vagyok. :)

      Törlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu