2022. május 2., hétfő

Szappan

 

Nagyon szeretek kezet mosni. Ha valamit csinálok, és úgy érzem szükségem van kézmosásra, azonnal megteszem. Van itthon sokféle szappanom. Vannak francia szappanaim is. Természetes, számomra nagyon vonzó  illatuk van. 
Gondolkoztam, hogy mihez hasonlíthatnám ezt az illatot. Leginkább fű, föld,  olívaolaj illatra és némi virágillatra, bár nem ez utóbbi a jellemző. Igazán nem tudnám meghatározni, hogy mire is hasonlítanak. Talán a régi mosószappanokéra emlékeztetnek.
Nagy, kocka alakúak, alig férnek el a tenyeremben. Lassan fogynak, mégha sokszor mosok is kezet, és sokszor zuhanyozom is.
Mióta beköszöntött a járvány, az az első, ha hazajövök valahonnan, hogy kezet mosok gondosan, alaposan. Fertőtlenítem a mankóm fogantyúját is. Mert hiába mosok kezet, ha utána megfogom a mankómat, amit előtte sokszor megérintettem még mosatlan kézzel. A tisztaság fontos dolga az életnek, nekem is az.
Míg mosom  a kezem, arra gondolok, hogy milyen várni valakire békével, türelemmel. Tudom, hogy kapok valami jót. Nincs is annál jobb. Talán ennél adni a jobb dolog. Mikor látom a másik örömét az arcán, amit én okoztam.
Tudom, hogy eljön hozzám, és marad nálam pár napig. Lesz kihez szólnom, lesz kire néznem újra, és én tiszta kézzel, tiszta örömmel várhatok. 
Ilyen az élet több más jó dolog mellett. Jó dolog  a szappan, jó  a várakozás, jó az ittlét, jó a beszélgetés, jó a közös étkezés, csak észre kell venni mindezeket. 
Én megteszem, mert életem részei. Blogtémává növesztettem őket, mert rólam szólnak, bármilyen csekélységek is megosztom veletek.

12 megjegyzés:

  1. Éva, olyan érdekes, amit írtál. A természetes tisztaság mindenkinek fontos, szinte észre se vesszük, hogyan bánunk vele. A jó illatút én is szeretem, persze. A levendulás meg a gyöngyvirágos nekem a legjobb. Amikor megláttam az írásod címét, mégsem ez jutott szembe, hanem először az, honnan ered nyelvünkben a szó, utána meg, hogy mi is főztünk szappant otthon az udvaron sok-sok évig minden ősszel, de csak mosószappant csináltunk. Teknőben azzal volt jó tisztára mosni az ágyneműt, törülközőket, a szaguk is nagyon jó volt, ahogy behoztuk a napról már szárazon.
    Tudtam én, miből csinálta dédanyám a szappant, de azért megnéztem a történetét, ne legyek már olyan tudálékos. https://myropolium.hu/a-szappan-tortenete/ Láthatja mindenki, aki belenéz, mennyire nem csekélység, amit megosztottál velünk. Jó volt megérezni a lelki béke eredői között francia szappanaid illatát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Emlékszem, mikor nagymamámék főzött, mosószappannal mosták a ruhákat teknőben. Ott lábatlankodtam körülöttük. Figyeltem a mozdulataikat. Szinte súrolták az ágyneműket, a törölközőket, a konyharuhákat. Szerettem annak a szappannak az illatát, kicsit hasonlított arra a francia szappanra, amiről írtam. Valóban jó volt a levegőn, napon szárított, azzal a szappannal mosott ruhák illata. Tisztaság illatuk volt.
      Karácsonyra kaptam rózsaillatút. Mostanában fogyott el, szerettem.
      Én is kedvelem a gyöngyvirágos és a levendulás szappanokat is. Vásárokban mindig vettem egyszerre több szappant is, hogy legyen itthon tartalékom belőlük.
      Én még soha nem próbáltam szappant készíteni.
      Köszönöm a linket. Hasznos olvasmány.

      Törlés
  2. Ismerős nemcsak szappant készít, de csodás formába is önti őket. A látvány is hozzátesz az illathoz, tapintáshoz. Egy-egy jó szappan, legyen gyógynövényes vagy bármely Illatos ünneppé teheti a tisztákodást, mosást is. A napon szárítás már csak korona mindezeken.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Külön öröm, ha egy jó szappannak szép formája is van. Nekem egyszer volt egy virág alakú szappanom, teszett. Olyan volt, mint egy gerbera. Számomra a tisztálkodás mindig öröm. Mostanában már csak zuhanyozom, nem tudok kiszállni a fürdőkádból fürdéskor. Régen reggel zuhanyoztam, este fürödtem. Reggel felfrissülésre volt szükségem, este a lenyugvásra.
      Nyáron szoktam az erkélyen ruhát szárítani. Télen a lakásban szárítok, de érzem a kettő közötti különbséget. A levegőn, a napon szárított sokkal jobb természetesen.

      Törlés
  3. Éva, úgy látom, a "savon de Marseille" márkájú szappanról van szó. Rengeteg illatban, formában létezik. A szíriai Aleppóból került Marseille-be a 12. sz-ban, utána terjedt el északabbra is, de a marseille-i a finomabb kelmék mosására alkalmasabb volt, mert állati eredetű zsiradék helyett olivaolajat tartalmazott. Ez a kocka alakú mosakodásra is használatos, bár valóban nehéz kézben tartani.
    Érdekes módon a szappant, a tisztaságot összekötöd a szeretett személyre várakozás fogalmával: mindkettő kellemes, örömteli.
    "Tudom, hogy eljön hozzám, és marad nálam pár napig. Lesz kihez szólnom, lesz kire néznem újra, és én tiszta kézzel, tiszta örömmel várhatok." Minden benne van, és jó neked. S ennek én is veled együtt örülök.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a tájékoztatást a szappanról. Jó volt olvasni.
      Szeretem a kellemes, örömteli dolgokat, megbecsülöm akkor, ha adódnak a napjaimban. Lehetnének gyakrabban is az életemben. De megelégszem azzal, ami van, nem panaszkodom.
      Jó, hogy velem örülsz, mindig jó olvasni, ha az történik, hogy velem örülnek, és én meg tudom osztani mással azt, amit érzek.

      Törlés
  4. Első kereseteim (70-es évek eleje) összegyűjtött összegéből vásároltam a lányszobámba egy mini szekrénysort, ami elköltözésem után is ott maradt a szüleim lakásában. Édesanyám az egyik polcon tárolta a Bécsből hozott Lux, Fa, Palmolive (stb.) szappangyűjteményét, amit jobbára édesapám kórházi vizsgálataikor díszesen becsomagolva egy-egy tusfürdő társaságában adott át megbecsülése jeléül az ápolónőknek. Valahányszor hazamentem, mindig kinyitottam a szekrényajtót, hogy beleszippanthassak az illatorgiába. Ez jutott eszembe, amikor megláttam a szappanod képét. Most meg az, hogy hol van már az a világ, amikor úgy örültek az emberek egy-egy szappannak. Manapság az illatszerek dömpingjében szappan helyett többségében a pumpás kézmosókkal találkozunk leginkább, ahol egy gyors nyomással kerülik ki az emberek a lassúbb, szappannal történő kézmosást. Pedig nagyságrenddel jobb egy finom szappant kézbevenni, és egy kicsit relaxként is használni ki az időt, amíg komótosan átéljük a kézmosás élményét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi is tettünk szappanokat a ruhásszekrénybe a ruhák közé, és mi is Lux, Fa és Palomolive szappanokat. Mekkora érték volt az annak idején. Milyen jó ötlet volt édesanyád részéról, hogy tusfürdő kíséretében az ápolónőknek adta ajándékba. Mert valóban ajándék volt.
      Azokat a szappanokat mi is Bécsből hoztuk, vagy olyanoktól kaptuk ajándékba, akiknek volt Bécsben rokona. Mint írtam az egyik kommentemben én is kaptam most karácsonykor szappant ajándékba, és örültem neki.Most fogyott el nem is olyan régen. A polcomon tartottam, és mindig megcsapott az illata addig, míg el nem kezdtem használni, hogy ne szökjön meg az illata, és inkább a kezemen maradjon.
      Nekem is van pumpás kézmosóm is a szappan mellett, és néha azt is használom, de bevallom a szappanos kézmosás számomra is kellemesebb és jobb élmény.

      Törlés
  5. Ó, az a Lux szappan...! Szüleim is beszereztek belőle külföldön bőven és a Mamám a szekrénybe, a ruhák közé dugta, hogy jó illatúak legyenek. Aztán én várandós lettem a lányommal és a Lux szappan illatával ki lehetett kergetni a világból. Miután megszületett a lányom, akkor sem szűnt meg ez az ellenszenvem. :)
    Manapság Palmolive szappant használok és ajándékba szoktam még kapni - ismerik a mániámat - gyöngyvirág illatú kézműves szappant. A gyöngyvirág minden formájában jöhet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ma már nem teszek szappanokat a ruhák közé. Valahogy leszoktam róla. Van egy Fa szappanom, még régről maradt meg. Nem használom el, megmarad emléknek. Ott van a fürdőszobában, talán beteszem a ruhák közé. Még megvan az illata. Csodálom, hogy nem ment el annyi év után.
      Leginkább kézműves szappanokat használok, ha nem a Marseille-it. Bizonyára az is az. Nem tudom pontosan, hogyan készül.
      Milyen kedvesek a hozzád közel állók, hogy kapsz tőlük gyöngyvirág illatú szappant. Tudják, hogy szereted, és örömöt akarnak okozni neked. Maradjon is így, kapj valami jót, és tudd élvezni.

      Törlés
  6. I try to leave a comment! I love savon de Marseille soap it isa good one with olive oil

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. You were successful. :) It is good that you could leave a comment again. You could not do that for a long time. I also love this soap. I use it very often.

      Törlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu