2022. június 22., szerda

Virágok


Virágzik a levendula. Mikor még jobban tudtam járni elmentünk Tihanyba, Dörgicsére levendulavirágzást nézni. Mindig élveztem. Tettem a hátizsákomba pár szálat, morzsolgattam, és időnként megszagoltam az ujjaimat. Jó volt érezni az illatát. Vettem levendulapárnácskákat és levendulaolajat, hoztam haza belőlük a vázáimba is. Ha lenne kertem biztosan lenne levendulám, és örömöm telne benne.
Mindig is szerettem a virágokat. Tudom, így vagyunk ezzel sokan. Szeretem a színüket, az illatukat, a selymes tapintásukat. Ha mást nem is, de mindig hoztam haza pár szál pipitért, hogy legyen itthon mire nézni, ha bemegyek a szobámba. Sok volt és van is a lakótelepen a fű között. Könnyű volt megtalálni őket. Milyen kedves, vidám neve van.
Emlékszem, mikor mentem át anyuhoz, mindig szedtem neki ebből a virágból az utcán, és ő örült neki. Rögtön vízbe tette, és ott volt  a konyhája asztalán. Volt neki egy régi mokkás pohara abba tette, olyan retro-féle pohár volt. Régen abból ittuk a kávét. Nem kellett hozzá sok, hogy örömöt okozzak anyunak. Mikor nyírták a füvet eltűnt a virág, de utána újra hamarosan nyílt. 
Jönnek elő az emlékek anyuval kapcsolatban, néha elég az is, ha a pipitérre gondolok. Múlik az idő, lassan négy éve lesz, hogy meghalt, de gyakran eszembe jut. Nincs kinek virágot vigyek. Most biztosan felhívnám, ha tehetném.

46 megjegyzés:

  1. A levendula anyukám kedvenc virága/növénye/ kölnije volt. Levendulát cseppentett a zsebkendője sarkára, mielőtt a retiküljébe tette volna. 4711 a kölni neve, ma is kapható. Éva, köszönöm, hogy eszembe juttattad szép, gyengéd soraiddal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. az a 4711 nem inkább rozmaringos?...azt olvastam róla, hogy friss citrusok, rozmaring, cédrusfa és pézsma az illatkompozíció...de a levendulát én is imádom, sőt. úgy tudom, szagolgatni is áldásos: a levendulát mindenkinek ajánlják:https://medinatural.hu/a-levendula-olaj-kedvezo-elettani-hatasai-amit-te-sem-tudtal

      Törlés
    2. sőt: https://www.egeszsegkalauz.hu/gyogymodok/termeszetes-gyogymodok/ennyi-mindenre-jo-a-levendula-igy-hasznalja-kivul-es-belul/zz4mgnr

      Törlés
    3. Nekem is van itthon 4711 kölnim. Szeretem. Mindig tettem magamra mielőtt elindultam a munkahelyemre. Ma már itthon ritkán használom, mióta nyugdíjban vagyok. Nem tudom milyen illatokból tevődik össze. Majd én is utána nézek.
      A citrust én is érzem benne. Van citrom illata. Emlékszem, mikor falun éltünk a postamesternőnek citrom illata volt. Csak később jöttem rá, hogy biztosan a 4711-et használta. Meglátogatott néha minket, és mi is mentünk hozzá. Előhoztatok ti is emlékeket bennem.

      Törlés
    4. Köszönöm a linkeket, tanulmányozom őket.

      Törlés
    5. Utánanéztem. A 4711-ben van levendulaillat is.

      Törlés
  2. Nagyon jó volt olvasni ezt a békés, elgondolkodtató bejegyzést. Mindig felrémlik valami régi emlék, amikor téged olvaslak. Pipitér..., mintha egy madárka neve volna. :) Én is kávés pohárba tettem a kis virágokat, amiket az unokáim szedtek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ma már inkább emlékekből élünk, és ezekről tudunk írni a blogokban is. Nem tudom, hogy madárkát is hívnak így, de virágot azt biztosan. Egy régi blogtársam még egy régi blogomban Pipitérnek hívott valami miatt. Nagyon kedvesen hangzott.
      Jó volt olvasni, hogy te is kaptál kis virágokat az unokáidtól. Milyen jól eshetett kézbe venni, és vízbe tenni őket a kávés pohárba. Sok apró dolog tud örömöt okozni.

      Törlés
    2. Én csak arra gondoltam, hogy úgy hangzik, mint egy kis madár neve. :) Mikor a lányom pici volt úgy mondta, hogy csipereg a madár. Összehozta a csicsereg és a csipog szavakat. :) Látod, ez is most jutott eszembe.

      Törlés
    3. Aranyos szót alkotott az unokád. A gyerekek tudnak szavakat csinálni. Mi pedig élvezzük, és később emlékezünk rá. Én is létrehoztam gyerekkoromban szavakat. Már feledésbe merültek számomra, de anyu sokáig emlékezett rájuk, és emlegete őket.

      Törlés
  3. https://enfo.hu/sites/default/files/Anthemis_tinctoria.jpg...mostantól, rád gondolok, ha pipitérrel találkozok :) ♥

    VálaszTörlés
  4. Éva, a levendula szépen virul virágos ládában vagy cserépben is, érdemes lenne talán az erkélyeden kipróbálni! M. biztosan segítene a kivitelezésben!

    VálaszTörlés
  5. Bocs, nem tudom, miért maradtam ismét "névtelen"... (Rózsa)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rózsa, köszönöm a tanácsot. Talán megpróbálom megoldani cserépben.

      Törlés
  6. Anyai nagymamámra emlékeztem, ő is szeretette/használta a 4711-et. A levendula az én kedvencem, az egész növény, a virága, ezüstös, illatos levele, amit összemorzsolva teszek sokszor táskába, zsebbe, tárcába, virágàval.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is sokszor tettem különböző helyre, hogy mindig legyen velem. A 4711 is sokakban kelt emlékeket. Olyan klasszikus, nagymamás illat, főleg idősek használták és használják.

      Törlés
  7. Még az is eszembe jutott (Látod Éva, egy kis bejegyzésed a levenduláról mennyi emléket hoz felszínre sokunkban🤗), hogy az utolsó 1-2 évben szinte a levendula volt az egyetlen, aminek tudtam örülni, mikor be értem a munkahelyemre. Hosszú sávban ültették az épület elé, és kétszer is virágzott évente. November végén is szedtem be az irodába.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Anyu lakásával szemben volt egy fagyizó, körbe volt ültetve levendulával. Ha elmentem mellette elmorzsolgattam egy-egy szálat.
      Jó, hogy volt ültetve a munkahelyed közelében, elképzelem, hogy milyen örömöt okozott. Az én munkahelyem kertjében is volt egy bokor. Nem több, csak ennyi, de örültem neki. Mindig tettem az asztalomra belőle egy-egy szálat. Igazi pihenő hely volt a kert padokkal. Onnan szedtünk rózsát is az asztalokra.
      Jönnek elő az emlékek.

      Törlés
  8. Catherine. I just cut the lavender from my garden. Before I used to have an alley of lavenders from my gate to the house, now I have a big pot of it. I am trying to do something decorative with it but it is difficult to make . It is to put in my wardrobe and give a nice smell!
    I hope you don’t feel too lonely. Hugs from me

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Your lavender alley must have been nice. I am sorry I do not have garden to have it, but I often went to the places where I can see and smell them. I also put some of this flower in my wardrobe. I always enjoy the smell of it.
      Sometimes I feel lonely, but I try to forget it and live my life. Hugs.

      Törlés
  9. Kedves Katici! Megkaptam a leveled és a kedves ajándékodat. Nagyon köszönöm. Igazán kedvesek a soraid, nagyon örültem neki. A hűtőmágnest kitettem a hűtőszekrényemre. Ha ránézek eszembe jutnak az emlékeim és te.
    Nem tudok levelet írni, mert nehéz elmennem a postára feladni, de itt köszönöm meg a kedvességedet a blogomon. Remélem, hogy el tudod olvasni, és ebből megtudod, hogy megkaptam a leveled.
    Szeretettel üdvözöllek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. na csak sétálgass is mindennap legalább a postaládácskádig:)))))♥

      Törlés
    2. A postaládácskámig még el tudok menni. :)

      Törlés
    3. https://tenor.com/view/lev%C3%A9l-vir%C3%A1g-gif-18445777?utm_source=share-button&utm_medium=Social&utm_content=pinterest

      Törlés
  10. Az én nagymamának is volt 4711 kölnije. Azt hiszem, hogy egész életében ez az egy, talán valamikor kapta, és vigyázott rá, alig használta. Szerintem az én találkozásom a "parfümmel" éppen ez volt. Nem értettem, hogy miért számok, és vajon mit jelenthetnek. Lecsavartam a kupakját és szagolgattam, furcsa illatnak gondoltam. Viszont most, hogy többen írtatok róla, el fogok menni a DM-be (azt hiszem ott láttam) és meg fogom szagolni, hogy az illata emlékeket idézzen bennem. Az én családomban azt láttam mindig és még ma is Apunál, hogy van olyan, ami a majd ekkor, majd akkor kategóriába esik. Sajnos leginkább a majdakórházba kategória. Régen is ez volt, ma is ez. Papucs, törölköző, pizsama, pohár, fürdőköppeny, póló, stb. Amikor még távol voltunk a mostani időtől, és még messze az egyre gyűlő évektől, akkor sem szerettem ezt. És próbáltam Anyut és Aput is győzködni, hogy ne tartogassák, ha szeretik használják.
    A Mamám is tartogatta ezt az üveg parfümöt, az illata is biztos gyengült, de ott volt.
    Nem tudom kinek volt igaza (nekik vagy nekem), az élet elillan, elmúlik bármikor, és minden, amit tartogattunk valamire..., majd..., az elveszíti a kiváltságát, a különlegességét, és másnak már nem lesz az.
    Elszomorít ma is, hogy ez kölni ott volt a szekrényben, talán néha Mama tett egy kicsikét a bőrére, de soha nem történt vele annyi jó, vagy érdekes, vagy olyan, hogy ebből annyit használhatott volna, hogy az üveg kiürüljön.
    Amikor meghalt gondolom, hogy kidobásra került, miért is kellett volna egy üveg halványuló illatú kölni.
    Még bennem sem merült fel, hogy azt szeretném megkapni, bár nem is kérdezett senki, hogy mit szeretnék tőle emlékbe, két gyermeke elosztotta a testvérek között, ami nekik nem kellett. Szegények voltak a Mamámék, sok minden elhasznált volt, az élet megszakadt, a "kellékek" velük öregedtek el.
    Ha most itt lenne velem, vajon milyen illata lenne ilyen sok-sok év után?
    A home office-ben dolgozás elvette tőlem azt, hogy szépen felöltözzek, parfümöt használjak a munkába menéshez. Elteltek hónapok, amikor valamilyen véletlen folytán eszembe jutott, hogy a fürdőszobában ott vannak a kis üvegcséim, az illataimmal, és hogy hiányoznak. Azóta sokszor itthon is használom őket. Az illatuk örömöt okoz...
    Amikor olvasom az Édesanyádról írtakat, akkor mindig az enyém jut eszembe, és veled érezve élem át a hiányát...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bementem a fürdőszobába, és tettem a csuklómra egy kis 4711-et. Szagolgatom írás közben.
      Igen, használni kell a dolgainkat, élvezni,mert azért vannak. Nem kell őket tartogatni majd más, jobb időkre, mert ezek teszik széppé a jelent. Ezt kell figyelembe venni.
      A szappanos bejegyzésemre jöttek kommentek arról, hogy a szappanokat a szekrénybe tették illatosítónak, nem rendeltetésszerűen használták őket mosakodásra.Aztán elment az illatuk.
      Anyunak soha nem volt parfümje. Most már bánom, hogy én nem vettem neki.Biztosan ő is tartogatta volna későbbre, hogy majd egyszer használja. Nem nagyon járt sehova, nem tudta volna használni, otthon pedig nem tett volna belőle magára. Pontosan úgy viselkedett volna, ahogy a Mamád tette.
      Én Gloria Vanderbiltet használtam még. Van itthon két meg nem kezdett üveggel. Egyet én vettem magamnak, egyet pedig anyutól kaptam egyik karácsonyra. Mikor bement a drogériába, nem tudta a nevét a parfümnek, úgy magyarázta el, hogy olyat kér, melyen hattyú van. Persze, hogy tudták mit kell adni.
      Később mesélte el a vásárlás történetét.Jönnek megint elő az emlékek.
      Mióta itthon vagyok nyugdíjban, és nem megyek sohova, én is abba a hibába estem, hogy nem használom a dolgaimat. Nem használok parfümöt, nem öltözöm fel rendesen csak olyan otthonosan. Az itthoni ruháimat használom napközben. A boltba menéskor sem öltözöm fel úgy, ahogy tettem mikor munkába mentem még mikor dolgoztam.
      Nagyon meghatóan írtál a Mamádról, és az Apukádról. Ők is a halogató típusú emberek katergóriájába estek és esnek, mint ahogy annyian teszik.Sajnos közéjök tartozom én is. Nem mindig, de hajlamos vagyok rá. Majd egyszer jó lesz, pedig lehet újat venni, ha elfogy. Neked van igazad, használni kell a parfümöket, a ruhákat, mert örömöt okoznak, és meg kell ragadni az alkalmat, hogy ezt az örömöt élvezni tudjuk. Akár itthon is. Nem mondom, hogy megteszem majd a jövőben, de igyekszem ezentúl kicsit másképpen gondolkodni. Erre is jók is kommentek, hogy változzunk, alakuljunk, és jobban megbecsüljök a jelent, mert múlik az idő, és mikor már nem leszünk, másnak nem kellenek a tárgyiank, az illataink. Nekünk kell használni őket a jelenben. De ezt nagyon jól tudjuk, csak sokszor nem csináljuk.
      Köszönöm, hogy szóltál hozzám.

      Törlés
    2. Nálunk volt a szekrényben illatos szappan, szerettem az illatukat, külföldi parfümszappanok voltak és külföldről hozták leginkább, beírtam a keresőbe az egyik nevét és már jött is ez, látva a dobozokat, érzem az illatukat is. https://huonline.outletshop2022.ru/category?name=retro%20z%C3%B6ldalma%20szappan
      Nem igazán volt felénk olyan ruhaöblítő, ami tartós, vagy egyáltalán különlegesen jó lett volna, így maradt ez. :)
      Ha időnként eszedbe jut és kedved van egy parfümöt magadra fújni otthon, vagy egy szebb ruhát, felsőt felvenni, már jó is, aztán lehet hogy legközelebb újra így teszel egy idő után. Ha mindennap így lenne, akkor nem lenne az a jó érzés, hogy ez most különleges, más, és jól esik, hiszen a mindennapi általában nem különleges, sőt természetessé válik és már nem tűnik fel úgy. :) Az étkészletben is ez a jó, hogy ünnepeken egy másik terítő kerül az asztalra, másik leveses tál, evőeszköz készlet, vagy egy szép pohár. Minden jót!

      Törlés
    3. Mostanában főleg a blog hatására mindig teszek magamra egy kis parfümöt itthonra. Ebben a melegben ujjatlan pólóban és rövid nadrágban vagyok itthon, nem öltözöm fel másképpen. Igazad van, az ünnepeknek meg kell adni a módját ruhában, illatokban, étkészletekben, poharakban, terítőkben. Emelik az ünnep fényét. Ezt nem lehet megtenni minden hétköznap, mert akkor mi lenne az ünnepek különlegességével.
      A szappanokról annyit, hogy főleg Fa és Palomolíve szappanokat hoztunk be vagy kaptunk külföldről (akkoriban az volt a sláger), de a linkedben látok alma szappant is, az is volt a szekrényben. Sajnáltuk elhasználni, így a szekrényben kötöttek ki.

      Törlés
  11. jaj, Betty, olyan jót pityeregtem a soraidon, köszönöm...
    az elmúlt hetekben túl sok rokonom, ismerősöm, barátom hunyt el hirtelen, és olyan mélyen megértettem, hogy MOST kell szólni, odafordulni, meghallgatni, elidőzni mindenkivel, amíg velünk van, és tenni, használni mindent akkor, amikor van, hogy minden nap ajándék (közhely, de csak akkor éljük át igazán a lényegét, amikor nincs több nap...megérteni, hogy a MOST-ban élni nem azt jelenti, hogy hedonista, önző pillanatoknak szaladunk neki hanem azt, hogy minden nap egy örömünnep, amit meg kell tisztelnünk a valódi odafigyeléssel, megéléssel, a magunk tisztelete az, ha a reggeli mosakodás nem csak egy gyors csutakolás, hanem egy finom, elegáns ajándék a saját testünknek ("mert megérdemlem")...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "a reggeli mosakodás nem csak egy gyors csutakolás, hanem egy finom, elegáns ajándék a saját testünknek ("mert megérdemlem")..."
      Milyen igazad van. Lehet a megszokott dolgainkat, cselekedeinket örömforrássá tenni.
      Mikor meghalnak körülöttünk az emberek akkor jövünk rá az idő múlására, és a jelen megélésének fontosságára. Nem könnyű, mert nem így nőttünk fel, én legalábbis nem, otthonról más tapasztalatokat hoztunk, nekünk kell változnunk, figyelni magunkra most.

      Törlés
    2. Köszönöm szépen az írásodat! Engem is szoktak írások megkönnyeztetni, és elgondolkodtatni, a magam történetét ráfűzni máséra, eszembe jutnak régi emlékek. A halál engem is mindig ilyen gondolatokra késztet, amit leírtál. Mások halálát látva érzem, hogy szalad az idő, hogy elszaladnak az évek és a hirtelen, vagy nem hirtelen elmúlás felébreszti bennem, hogy értékesebbé kellene tenni minél több napot, mert ki tudja... és megajándékozni önmagunkat is mertmegérdemlem "dolgokkal". :)

      Törlés
  12. Benyó Judit- Anyám fehér virága:

    Anyám fehér virága hajlik fölém,
    és a mező is ide száll –
    az akácos kinő újra,
    melyben kislánykoromban guborogtam,
    de az a sok aranyeső,
    melyet anyám a hajamba tűzött,
    már nincsen.

    VálaszTörlés
  13. találtam a DMben egy PROFISSIMO GUTE NACHT szoba és párnaillatosító névre keresztelt spray-t (levendulaillóolajjal), és fergetegesen finom...egyébként szoktam vizes textilcsíkokra is levendulaillóolajat cseppenteni és azt teszem a ventilátor elé https://www.mindigoutlet.hu/73-large_default/asztali-ventilator.jpg

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még nem hallottam a Profissimo Gute Nacht-ról. Köszönöm a tájékoztatást.Köszönöm az ötletet ventilátorra is.
      Mindig vannak új dolgok, amit az ember megtanulhat.:) Jó dolog a blog, és a tájékozott blogos társak.

      Törlés
  14. Nálunk az utcánkban van ültetve hosszú sorokban a levendula!
    Az én anyukám kedvence viszont a margaréta volt...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szép lehet az utcátok. Mikor még volt kertünk, akkor nekünk is volt egy nagy margaréta bokrunk. Én tettem mindig a virágjából a szobánk asztalára.

      Törlés
  15. Yes I fill much better for driving and reading. I wish you a good weekend .
    Hugs Catherine

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. I am happy that you are better. I also wish you a good weekend.

      Törlés
  16. Thank you for your visit! Catherine

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. It is good to read your blog and see the photos. :)

      Törlés
  17. Olvastalak benneteket. Nekem az illatok szomorúságoldók is, s ha felöltözik a ember illat is kell hozzá. Levendula, még szüreteletlen vagy 8 tő. Hagyom a méheknek, lepkéknek, hadd éljenek vele. Ez már úgyis illatzsákba megy. Szeretem nézni rajtuk a nagy forgalmat. Az otthoni levendulatő nagy ötlet, próbáld ki. Egy szép kaspóba vagy vödörbe teszed, ilyenekben is láttam árulni. Díszít is , illatot is ad. Dupla öröm.

    VálaszTörlés

zene

x

Tájékoztatás

Az Éva című blogon található képek saját fotók.

E-mail címem: editis@citromail.hu